top of page

6 Junior Companies pitchen voor startkapitaal tijdens Dragons’ Den in Appingedam

13 dec 2023

“Oei, ik moet nog even m’n neus snuiten hoor!” Voor aanvang stoof een groepje ietwat nerveuze leerlingen nog snel even richting het toilet. Op dinsdag 12 december mochten de leerlingen van de Campus VO Eemsdelta (Rudolph Pabus Cleveringa) die meedoen aan het programma Junior Company van Jong Ondernemen, zich presenteren aan een professionele jury. En dat niet alleen: er viel een bedrag aan startkapitaal te verdelen, per groepje variërend van 100 tot 250 euro per onderneming. Het budget was afkomstig van Kansrijke Groningers.


Memorabel (winnaar) krijgt feedback van jurylid Batoel

 

Leerlingen stellen prikkelende vragen

Met het enthousiasme zat het sowieso wel goed, bij alle betrokkenen. “Hoe houd je je eten op de juiste temperatuur, na een paar uur in je tas?” De interactie met de zaal was een onderdeel van veel pitches, zo ook van die van Thermobox, een duurzame manier om je eten op de gewenste temperatuur te bewaren. De leerlingen hadden een prototype meegebracht dat nog niet helemaal getweakt was, maar het doel was om een dubbele laag aan te brengen van roestvrijstaal, om zodoende het eten desgewenst warm of koel te bewaren. De jury vroeg naar de doelgroep. “Jongeren en werkenden”, was het antwoord. De jury raadde de leerlingen aan om vooral te focussen op het koel-element, omdat daar de meeste vraag naar zal zijn (een magnetron is vaak wel aanwezig). Ze vonden het idee absoluut vernieuwend.


“Wie van jullie kijkt er weleens in de spiegel?” vroeg Esma Güven van Stick-it. Alle handen gingen omhoog. “En wie van jullie is altijd blij als ‘ie in de spiegel kijkt?”

De zaal aarzelde… en dat is precies waar Stick-it om de hoek komt kijken: het is een spiegel met een bakje waar je met magneetletters boodschappen op kan hangen. Naast het creatieve aspect, was jurylid Marnick Joustra gegrepen door de diepere laag: “Hoe kijk je naar jezelf? Ik las dat de Hanzehogeschool op dit moment bezig is met een onderzoek naar depressie. Het gaat ook over je zelfbeeld, hoe je tegen jezelf praat”, aldus Joustra. Verschillende juryleden waren verrast door de hoge mate van creativiteit. “Bestaat het al?” vroeg jurylid Annelot Wagenaar na de eerste pitch -  een belangrijke vraag met het oog op concurrentie en positionering. Jurylid Gerwin Poelman vond dat de leerlingen “toch iets unieks, toch net een betere variant op iets bestaands” hadden bedacht.



6 Junior Companies met jury en docenten


Pittige vragen van de jury

”Hoe gaan jullie je onderscheiden?”, “Hoe ga je de promotie doen?“, “Welke doelgroep?”, “Wat zijn de kosten?” waren zomaar enkele juryvragen. De zaal was muisstil tijdens de pitches en vragenrondes (op enkele klanken uit het nabijgelegen muzieklokaal na). Ook was er aandacht voor BTW, leveranciers en materialen: “Heb je onderzocht hoe het is als je vanuit China inkoopt?” Jurylid Batoel Hassan vond de kletspot van Memorabel “een beetje een vrouwenpot”: “Met iets minder roze en meer neutrale kleuren, zal je een

bredere doelgroep aanspreken”. Een kletspot is een pot met kaartjes erin die uitnodigen tot een gesprek (‘kletsen’); denk bijvoorbeeld aan de vragen die op theezakjes staan, maar dan vaak met een specifiek thema. Het bijzondere aan de kletspot van Memorabel, is dat je deze kunt personaliseren en zodoende een eigen touch kan geven. De meiden straalden veel plezier uit (“we houden zelf ook heel erg van kletsen!”) en hadden zelfs allemaal een trui met logo van hun bedrijf aan. Ze hadden ook al nagedacht over vervolgstappen: “Als de standaardpot goed verkoopt gaan we meer versies maken”.

 

Waarin onderscheid je je?

De leerlingen van Trendy cases hadden een enquête uitgevoerd onder ongeveer 100 mede-leerlingen, waaruit bleek dat er een grote behoefte is aan gepersonaliseerde hoesjes. Marktonderzoek is immers een belangrijk aspect van het ondernemerschap. Trendy Cases maakt “gepersonaliseerde telefoonhoesjes, waardoor je alles bij je kan dragen wat je maar wil”, aldus leerling Marijke Jansen. “Bijvoorbeeld een foto van je hond”, voegde ze toe. De jury vroeg uitgebreid naar de werkwijze: “Ga je een heleboel verschillende modellen bestellen, of ga je dat pas doen na een order?” Dat laatste, besloten de leerlingen: “Het is op dit moment nog onzeker welke modellen het meeste besteld zullen worden.” Bestellingen kunnen plaatsvinden via de (nog te creëren) website, of persoonlijk op school.

De heren van Bottel hadden zich goed verdiept in materiaalkeuze en prezen hun “poedercoating” aan tijdens de pitch. Ook hadden ze veel aandacht besteed aan het aspect duurzaamheid, in de zin dat hun product lang mee moest gaan. Een belangrijke factor vonden ze ook de betaalbaarheid: “Zo’n thermosfles van Dopper is mooi, maar wel gelijk zo’n 35 euro. Wij willen het betaalbaar maken door kwalitatief goede en aantrekkelijke thermosflessen aan te bieden rond de 15 à 20 euro”.



Unwrapped richtte zich op de doelgroep die moeite heeft met het vinden van cadeaus: “Bent u inspiratieloos? Kies dan voor onze duurzame, gepersonaliseerde cadeaudoos!” De jury bekeek het prototype van de cadeaubox aandachtig en stelde de vraag: “Waarin onderscheiden jullie je?” De leerlingen hadden hier goed over nagedacht: “Cadeauboxen moet je nu vaak in grote aantallen bestellen, soms wel minimaal honderd stuks. Wij bieden mensen de mogelijkheid om ze per stuk te personaliseren en te bestellen, waardoor het veel toegankelijker wordt. Ook blijft het betaalbaar, want je moet het cadeau ook nog kopen!”



Docenteam v.l.n.r.: Sylvia Hartjes, Heleen Schuringa, Ben de Vries en Dorien Meijer, en de jury v.l.n.r. Annelot Wagenaar, Batoel Hassan, Marnick Joustra en Gerwin Poelman.


Ondernemers uit de regio in de jury

In de jury zaten succesvolle ondernemers uit de regio. De vierkoppige jury bestond uit: oud-leerling Batoel Hassan (de Krullenclub), Gerwin Poelman (Delftechniek), Marnick Joustra (stichting Jong Noord)  en Annelot Wagenaar (Kansrijke Groningers). Batoel Hassan is op jonge leeftijd begonnen met ondernemen (ze is nu 26 jaar oud) en is oprichtster van de Krullenclub en Amira Curly Hair Products (in Appingedam en Delfzijl). Ze kent de VO Eemsdelta nog van haar eigen schooltijd. Gerwin Poelman werkt voor Delftechniek, een bedrijf dat is begonnen met 1 vestiging in Delfzijl en inmiddels is uitgegroeid tot 10 vestigingen in heel Nederland. Marnick Joustra zet zich in voor Stichting Jong Noord, om zodoende jonge ondernemers in Noord-Groningen te helpen. Annelot Wagenaar is programmanager bij Kansrijke Groningers, een vereniging die leerlingen uit de regio stimuleert om zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt en ze ondersteunt om daarin 100% kansrijk te zijn. De betrokken docenten zijn: Ben de Vries, Dorien Meijer, Sylvia Hartjes en Heleen Schuringa. Dorien Meijer vertelde na afloop dat ze mede bij deze school is gaan werken vanwege de aandacht voor jong ondernemen.

 

Wie heeft het grootste startkapitaal binnen gesleept?

Er viel natuurlijk iets te winnen deze middag. Wie ging er met welke prijs vandoor? Na overleg kwam de jury tot de volgende conclusie: Memorabel (de kletspot) was met

250,- euro de winnaar van deze middag! De jury vond het origineel en mooi gepresenteerd.

Batoel Hassan gaf nogmaals de tip mee om de kleuren neutraler te maken en zodoende een groter publiek aan te spreken. De leerlingen van Memorabel waren goed voorbereid, en hadden zelfs al aandelen geregeld voor hun bedrijf. Stick-it (de spiegel met magneetletters) sleepte de tweede plek in de wacht (225,- euro), en Bottel (de thermosfles met poedercoating) de derde plek (200,- euro). Unwrapped (gepersonaliseerde cadeauverpakkingen) stond op de vierde plek (150,- euro),  Thermobox (lunchboxen die je eten op de juiste temperatuur houden) op de vijfde plek (125,- euro), en Trendy Cases (gepersonaliseerde telefoonhoesjes) op de zesde plek (100,- euro). Wat hoopt de jury

dat de leerlingen, naast het startkapitaal, meenemen vandaag? Gerwin Poelman: “Dat je eigenlijk overal succesvol kunt zijn”. Hij was verrast door de hoge mate van creativiteit, wat heel positief is, want: “het is heel belangrijk om creatief te zijn in de verkoop-branche”. Enkele reacties van de leerlingen: “Leuk, hele nieuwe ervaring”, “beetje spannend”, “best wel serieus”,  “nieuwe dimensie”, “nieuwe wereld waar je instapt”, “anders dan theorielessen”. Verder werd het sociale aspect erg gewaardeerd onder de leerlingen. Wat opviel was de professionele aankleding. Dit was het tweede jaar op rij dat de Dragons’ Den op de campus georganiseerd werd. De docenten hadden zich in pak gestoken en de leerlingen hadden zelf truien bedrukt met de door hun ontworpen logo’s. “Dat bedrukken doen we hier op school”, vertelde docent Dorien Meijer. Hoe gaat het eigenlijk verder met leerlingen die serieus werk willen maken van hun onderneming? Jurylid Marnick Joustra: “Onder de 18 mogen leerlingen geen bankrekening openen, en ook een KVK-inschrijving is lastig. Voor deze jongeren willen wij, Stichting Jong Noord, een oplossing gaan bieden”. Jong Noord ageert tegen de uitloop van jongeren uit Noord-Groningen: “We denken dat de jongeren die zich hier vestigen als ondernemer, enorm bijdragen aan de omgeving hier”.





Vereniging Kansrijke Groningers

Het 'Programma Ondernemen' van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/ docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen.

 

Meer weten over het programma Ondernemen en de andere programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl

 


bottom of page