top of page

Eerste editie Startup Festival voor jonge ondernemers in regio Noord groot succes! 

Haren, 3 oktober 2024

 

Op vrijdag 27 september vond in de Biotoop in Haren de eerste editie van het Startup Festival regio Noord plaats, georganiseerd door de Werkgroep Ondernemen van Kansrijke Groningers in samenwerking met Jong Ondernemen. Maar liefst 180 leerlingen van 6 verschillende scholen namen deel aan workshops, maakten vlogs voor lokale winkeliers en openden hun ogen voor de mogelijkheden van AI (artificial intelligence). De lezingen van ondernemer Koen Meijer en Keynote speaker Jarno Duursma maakten veel indruk op de leerlingen (“Meneer, wilt u onze docent ook mailen wat u zei over AI?”). De deelnemende scholieren gaan komend schooljaar hun eigen onderneming starten, leren pitchen, en dingen mee naar een landelijke prijs.


Eerste editie voor de regio Noord

Met bussen arriveerden de leerlingen van Het Hogeland College Warffum, Het Hogeland College Winsum, het dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand, de Campus VO Eemsdelta in Appingedam (deelscholen Rudolph Pabus Cleveringa en Theda Mansholt), de Rutger Kopland VO Eemsdelta in Siddeburen en het Terra VO Winsum in Haren. De Biotoop is een voormalig pand van de Rijksuniversiteit Groningen (Functieleer en Biologie), omringd door kunstprojecten en in- en uitheemse bomen, en bood een bijzonder toneel voor een al even bijzondere dag.

Aanjager van het event en voorzitter van de werkgroep Ondernemen van Kansrijke Groningers, Eltjo Smit, opende de dag.


Annemiek Storm en Anja Wolters van Jong Ondernemen waren vanuit Amsterdam naar Haren afgereisd om de leerlingen persoonlijk welkom te heten bij de start van hun

ondernemersjaar. Als je een ondernemende houding ontwikkelt, heb je daar je hele werkende leven wat aan, zelfs als je nooit ondernemer zou worden, legde Annemijn uit: “je komt eerder in aanmerking voor een stage, baan en leidinggevende functie.” En het ondernemen? “Je leert heel veel door het gewoon te doen,” aldus Anja. 3 van de 4 scholen deden al eerder op succesvolle wijze mee aan het programma Junior Company van Jong Ondernemen, maar nog niet eerder vond er een Startup Festival in het noorden plaats. Deze eerste editie smaakt naar meer! 

 

Enthousiaste leerlingen krijgen tips van Groningse ondernemer

De grote zaal van de Biotoop was tot de nok toe gevuld. Klappend en joelend heetten de leerlingen ondernemer Koen Meijer welkom, een succesvolle aannemer uit Veendam. “Op de LTS vond ik nergens wat aan, maar in 1990 ging er bij mij een knop om. Toen ben ik ondernemer geworden,” aldus Koen Meijer. Van alles heeft hij verkocht: van appels en patat tot schoonmaakwerk, en dat alles heeft geleid tot waar hij vandaag de dag staat met een succesvol bedrijf en zo’n 200 mensen in dienst. “Je moet er lol aan hebben,” meent Koen. Omring je met mensen die in je geloven, en denk in mogelijkheden, raadde hij de leerlingen aan. Probeer er zo naar te kijken: “Wat is er mogelijk en wat kan ik hier verkopen? Nooit op een dwingende manier. Daardoor heb ik veel goodwill gekregen.” Veel goodwill had hij ook bij de leerlingen, die met interesse luisterden naar zijn verhaal. 

 

Leerlingen volgen workshops over AI en Canva voor hun toekomstige onderneming

Hoewel sommige scholieren nog een beetje aan het idee van een eigen onderneming moesten wennen, gingen er duidelijk al radertjes draaien in de hoofden van anderen. Er kwamen allerlei ideeën op tafel, die al gedeeltelijk uitgewerkt konden worden tijdens de workshops, waaronder: AI, Maak een website met Canva, Brainstormen en Social Media. Didier Kick, voorzitter van de werkgroep ICT van Kansrijke Groningers, viel het op dat sommige leerlingen al veel deden met AI, terwijl anderen er nog wat huiverig voor waren. Hij liet ze zien wat er allemaal mogelijk is met AI, bijvoorbeeld ChatGPT, en

hoe je dat kunt inzetten voor je bedrijf. Dit leidde tot een verbazingwekkend goed logo en een vlotte bedrijfsnaam voor een nog op te richten kebabzaak in Stedum. “U heeft me geïnspireerd, wij gaan het gebruiken!” aldus een van de leerlingen aan het einde van de workshop.

Adi Soerjaman, docent Software Development aan het Noorderpoort, liet de leerlingen

zien hoe ze een visueel aantrekkelijke website kunnen bouwen in Canva. Ook gaf hij tips over het verder uitbouwen van de website: zo koppel je er een domeinnaam aan, zo publiceer je ‘m, en met Google Docs zou je er een formulier aan vast kunnen maken. In een half uur tijd kregen de leerlingen concrete stappen uitgelegd voor het maken van een prachtige bedrijfswebsite. Ook docent Didy Pijpker was enthousiast. 

 

Leerlingen verdiepen zich in social media voor hun onderneming en maken een vlog Veel enthousiasme ontving ook de workshop Social Media van Anniek Renkema en Laura Krijnse Locker van marketingbureau Tomorrowmen in Groningen. Van hen leerden de scholieren dat TikTok als zoekmachine gebruikt kan worden (bijvoorbeeld: “restaurant in Groningen”) en dat grappige filmpjes het beter doen als reclamemateriaal dan typische ads.

Verschillende platforms werden behandeld, van Facebook en Instagram tot Pinterest. “Als je een goed beeld hebt van de doelgroep, dan weet je wat voor content je moet maken,” aldus Anniek. Een aantal leerlingen besloot desgevraagd voor Instagram te gaan, bedrijfsmatig gezien, want “daar zitten meer oudere mensen op.” Een nuttige en leuke workshop, aldus de leerlingen, omdat je op deze manier al concreet over je product gaat nadenken. Tot slot gingen de leerlingen in groepjes vlogs maken voor lokale ondernemers in Haren. De bedoeling was een leerzaam project met daaraan verbonden een prijs, maar het viel in zulke goede aarde bij de Harense ondernemers dat sommige vlogs ook daadwerkelijk gepubliceerd zullen worden! De winnende groepjes ontvangen respectievelijk 75 euro, 50 euro en 25 euro (1e, 2e en 3e prijs) voor hun vlog, wat ze alvast kunnen inzetten voor hun onderneming. 

 

Keynote speaker Jarno Duursma maakt veel los bij de scholieren

Na de lunch volgde een inspirerende Keynote van ondernemer en technologie-expert Jarno Duursma over de impact van kunstmatige intelligentie op de toekomst van

ondernemen. Jarno deelde praktische inzichten over ondernemen en geld verdienen met de scholieren. Hij benadrukte dat ondernemen niet moeilijk hoeft te zijn en gaf voorbeelden van manieren waarop andere ondernemers hun voordeel doen met AI. “Dit is een geweldige tijd om te beginnen met ondernemen,” drukte bij de jongeren op het hart. Door het internet heb je niet per definitie een fysieke winkel meer nodig en je bereik is veel groter. The sky is the limit, dat gevoel leek de zaal te omarmen. Opvallend was dat er na de lezing een hele rij leerlingen klaarstond om Jarno persoonlijk vragen te kunnen stellen. 

 

Maatschappelijk doel: een ondernemende houding

Hoe hebben de leerlingen de dag ervaren? Er heerste de hele dag een enthousiaste en positieve, zelfs een wat uitgelaten vibe. Sommige leerlingen waren aan het begin van de dag nog wat schuchter (vooral vóórdat ze de vlog moesten maken - wellicht speelden de zenuwen enigszins mee). Naargelang de dag vorderde durfden de scholieren meer ideeën te delen. De praktische opzet van de workshops hielp ongetwijfeld mee, net als

de lezingen van Koen en Jarno. Sommige leerlingen liepen echt al warm voor het concept van een eigen onderneming, deden enthousiast mee en wilden zelfs graag op de foto voor het persbericht. “Deel vooral jullie product, wat verder in het proces, wij helpen je graag om meer bereik te krijgen!” aldus Anja Wolters van Jong Ondernemen. “Ik sta ook heel erg open voor interviews met jullie,” voegde ze toe. Haar collega Annemijn Storm gaf aan dat het ondernemersjaar voor de scholieren echt een maatschappelijk doel dient: “We willen dat jongeren een ondernemende houding ontwikkelen.” Deze dag vormde een prachtige regionale startup voor het project Junior Company! Stay tuned, want u gaat nog veel van deze scholieren horen… 


Nieuwsbericht geschreven door: Pamela Wolters

 

Vereniging Kansrijke Groningers

Het ‘Programma Ondernemen’ van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen.

Meer weten over het ‘Programma Ondernemen’ en de andere programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl.


21 weergaven

Comments


bottom of page