Siddeburen, 20 december 2024
Van 16 tot en met 18 december hebben leerlingen van Rutger Kopland VO Eemsdelta in Siddeburen op allerlei manieren geld verdiend en daarmee kerstpakketten gevuld voor de Voedselbank Midden-Groningen en Eemsdelta. De leerlingen ontvingen een startkapitaal (een ‘microkrediet’) van 5 euro per persoon. Dit microkrediet is gefinancierd door Kansrijke Groningers. Het project Microkrediet en de kerstpakkettenactie zijn geïnitieerd door docent Didy Pijpker. Alle 116 leerlingen, van
klassen 1 tot en met 3, hebben zich
keihard ingezet en gezamenlijk een bedrag
gerealiseerd van bijna 3000 euro (inclusief startkapitaal): 2672 euro. De Voedselbank was zeer verheugd met deze geweldige opbrengst. Er zijn rond de 100 kerstpakketten gedoneerd. Daarnaast was er een bedrag aan restgeld (van de oliebollenverkoop) van bijna 200 euro, dat ook aan de Voedselbank zal worden overhandigd.
Leerlingen krijgen les over ondernemen, de Voedselbank en microkrediet
Op maandag 16 december kregen de leerlingen gastlessen van succesvolle ondernemers uit het Noorden en een presentatie van de Voedselbank. Daarnaast kregen ze een presentatie over het fenomeen microkrediet. De gastlessen werden verzorgd
door Sierik Munstra van Stetler Accountants & Belastingadviseurs uit Eelde en Marian Salva van Salva Paardensport (coaching voor ruiter en paard) uit Wagenborgen, Schildwolde. Sierik maakte er een interactieve les van en stelde de leerlingen vragen, zodat ze alvast gingen nadenken over hun eigen onderneming. Wat zijn de risico’s als ondernemer? Kies je voor het aanbieden van diensten of producten? Waar moet je allemaal aan denken?
Marians gastles sloot hier mooi op aan. Zij vertelde over haar coachingprogramma’s en hoe ze die in de markt zet. Wat moet er op een visitekaartje? Hoe maak je een product
schaalbaar? Werk je met een eigen ruimte of huur je iets?
Naast deze inspirerende sessies maakte ook de presentatie van de Voedselbank veel indruk. Annelien Winter van de Voedselbank Midden-Groningen liet de leerlingen, aan de hand van de Jumbo-website, berekenen hoeveel een gemiddeld gezin per dag aan eten kwijt is. Veel arme gezinnen komen daar gewoon niet mee uit, en zijn aangewezen op de Voedselbank. Het werd op een gegeven moment muisstil in het lokaal. Tijdens de workshop over het microkrediet kregen de leerlingen een indruk van armoede in andere landen. Microkredieten geven mensen daar de kans om een eigen onderneming en daarmee een bestaan op te bouwen. Docent Harma Berghuis merkte wel dat het de leerlingen raakte: “Dat kon je aan de gezichten wel zien!”
Ondernemende leerlingen vermeerderen hun startkapitaal en stellen kerstpakketten samen
Maandag werden er groepjes gevormd en bedachten de leerlingen een plan. Dinsdag gingen ze aan de slag. Er is heel wat geknutseld, gebakken, gezaagd en verkocht: armbandjes, oliebollen, houten kerstbomen (gemaakt in de werkplaats van SSPB in Sappemeer / opleidingsbedrijf Praktijkcentrum Bouw), koekjes, kniepertjes. Leerlingen hebben auto’s gewassen, honden uitgelaten, tuinen onderhouden, statiegeldflessen verzameld en om donaties gevraagd. Een leerling heeft in de supermarkt om producten gevraagd voor de Voedselbank. Dit heeft enkele goedgevulde pakketten opgeleverd. Docent Didy Pijpker was verrast: “Toen we woensdagochtend op school aankwamen, stonden er al een paar kerstpakketten klaar!”
De leerlingen deden woensdagochtend boodschappen en vulden de dozen met – zoveel mogelijk – houdbare producten.
“We hebben zelfs iemand gezien met wasmiddel!” verbaasde een docent zich over de
producten die zoal in de pakketten zijn beland. De leerlingen kozen een doelgroep voor hun pakket: gezinnen, alleenstaanden of ouderen. De inhoud varieerde van pannenkoekmix tot tandenborstels, en ook aan de huisdieren werd gedacht: kattenvoer, kattengrit, hondenvoer, hondensnoepjes, speeltjes. Via Twinkeltje Van Daphnes Moeder in Siddeburen kwamen de leerlingen aan kleine knuffeltjes voor de kinderen en voor kerstversiering voor de pakketten konden ze bij pop-upstore Suuz & Co terecht, ook in Siddeburen. De verpakkingen zijn geleverd door Bonsema Verpakking en BS Verpakkingen B.V. Er mochten alleen maar houdbare dingen in, maar sommige leerlingen stonden erop dat er “ook iets gezonds” in moest – een netje mandarijntjes vonden ze onontbeerlijk. Samen met producten zoals kaas zijn deze apart geleverd aan de Voedselbank. Er was zelfs een bedrag aan restgeld van bijna 200 euro (van de oliebollenverkoop, die nog loopt), dat verdeeld zal worden over de beide Voedselbanken.
Enthousiaste leerlingen denken in oplossingen en presenteren hun kerstpakketten aan de Voedselbank
“Het is ontzettend leuk om de leerlingen bezig te zien,” aldus een docent. Teamleider Anja de Jong vond “een deel van de charme van het project dat klassen 1 tot en met 3 met elkaar samenwerken. Daar besteden we ook speciale aandacht aan: hoe maak je groepjes, hoe maak je gebruik van elkaars kwaliteiten.” Hoe is de samenwerking verlopen? “Prima,” vonden meerdere docenten desgevraagd. “Ik begeleidde een groepje met een leerling van klas 1, 2 en 3, en dat ging allemaal goed,” vertelde een docent. De leerlingen waren
erg enthousiast over het project. Wat was nou het leukste? “Geld verdienen!” vond een leerling. Er was duidelijk veel zorg besteed aan de kerstpakketten, maar ook het ondernemen viel in de smaak. Docent Gianimo vertelde over de leerlingen die oliebollen hadden gebakken voor de verkoop: “Ze hadden bij iemand thuis willen bakken, maar dat
kon uiteindelijk niet. Toen kwamen ze dinsdagmorgen op school, zonder friteuse of ingrediënten. Gelukkig konden ze een friteuse lenen van een van de
ouders. Vol goede moed vertrokken ze naar de supermarkt, om terug te komen met zonnebloemolie, poedersuiker en krenten.” Al gauw bleek natuurlijk dat ze ook beslagmix nodig hadden. Toen hadden ze geen rekening gehouden met de tijd die het deeg nodig heeft om te rijzen. Ze zijn de hele dag bezig geweest, met veel enthousiasme, ook al waren ze best moe aan het einde van de dag, vertelde Gianimo, die het groepje begeleidde. Ook docent Emiel staat het oliebollen bakken van de leerlingen nog helder voor de geest: “Het gaat ook over in oplossingen denken en niet opgeven, dat je die drive hebt om toch door te gaan ondanks dat je tegen allerlei dingen
aanloopt.” Op woensdag gaven de leerlingen een presentatie over hun onderneming en
brachten vervolgens trots hun zelf verdiende en zelfgemaakte kerstpakketten naar de auto’s en aanhangers van de Voedselbank. “Geweldig, schitterend, fantastisch!” vond Jan van Heerde van de Voedselbank Eemsdelta. Een van de groepjes was er zelfs in geslaagd om 8 kerstpakketten samen te stellen. Het was een bijzondere week voor alle betrokkenen en een zeer geslaagd project!
Nieuwsbericht geschreven door: Pamela Wolters
Vereniging Kansrijke Groningers
Het 'Programma Ondernemen' van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/ docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen.
Meer weten over het programma Ondernemen en de andere programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl
Comments