top of page

Ondernemende leerlingen uit Noord- en Midden-Groningen verkopen succesvol eigen producten tijdens markt op de Westerhaven!

Groningen, 1 april 2025


Op vrijdagmiddag 28 maart was het zover: 48 leerlingen van Het Hogeland College Warffum (HHC), de Campus VO Eemsdelta Appingedam, deelschool Rudolph Pabus Cleveringa, en het Dr. Aletta Jacobs College Hoogezand toonden hun zelfontworpen producten voor het eerst aan een winkelend publiek! De leerlingen doen mee aan het programma Junior Company van Jong Ondernemen. Dit betekent dat ze een eigen bedrijf oprichten in groepjes. De setting was de Groningse Westerhaven, het weer was zonnig en er werd heel wat verkocht! Daarnaast werden er prijzen uitgereikt door een professionele jury voor presentatie- en sales-skills. Dit evenement werd mogelijk gemaakt door Kansrijke Groningers. Dit jaar doen er maar liefst 12 Junior Companies mee van Kansrijke Groningers.

CapuClicks wint 1e prijs verkoopskills
CapuClicks wint 1e prijs verkoopskills

Leerlingen vergroten hun ondernemende skills om in de toekomst kansrijker te zijn

“Het is zo belangrijk dat de leerlingen ondernemende vaardigheden aanleren,” vertelde Annelot Wagenaar, programmamanager bij Kansrijke Groningers. “Niet alle leerlingen zullen in de toekomst ondernemer worden, maar er zijn zoveel beroepen waarbij een ondernemende houding noodzakelijk is,” voegde ze toe. Luuk-Jan Bergsma, docent op het gebied van ondernemen, zit in de jury. “Hoe jonger je begint, hoe beter je wordt in ondernemen,” aldus Luuk-Jan. Het geeft hem veel energie om leerlingen en studenten te helpen hun ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Hij zag deze middag “goede probleem-oplossingsideeën” en “goede verkoopskills.”

Freek de Jong, docent, denkt dat het bijzonder nuttig is voor de leerlingen om te ontdekken of ze het ondernemen leuk vinden, om zodoende er later iets mee te kunnen doen. “Daarnaast kan het natuurlijk ook zijn dat ze een bepaald onderdeel van het ondernemen leuk vinden, en dat is ook heel waardevol voor ze om te ontdekken,” meende hij. De deelnemende Junior Companies begonnen hun ondernemersjaar met het Startup Festival in Haren, gevolgd door een Dragons’ Den. Verder leerden de leerlingen pitchen. Vandaag mochten ze de opgedane skills in de praktijk brengen.


Enthousiaste leerlingen halen alles uit de kast om klanten te werven

Bij aankomst waren niet alleen fraai uitgedoste kraampjes te zien, maar ook leerlingen die de moed hadden gevat om voorbijgangers aan te spreken. Maram vroeg aandacht voor de Junior Company waar zij deel van uitmaakt, samen met Flora, Sterre, Bente en Esmee (VO Eemsdelta). Het bedrijf heet Breathe in the Magic, genoemd naar de geurstokjes die de leerlingen verkopen. “In het begin is het moeilijk, zeker omdat de ene persoon aardiger reageert dan de ander, maar het went. Het is leuk om zoveel enthousiasme op te brengen voor een product en dat over te brengen!” legde ze uit.

Breathe in the Magic met 1e prijs Mooiste Marktkraam
Breathe in the Magic met 1e prijs Mooiste Marktkraam

Jurylid Luuk-Jan Bergsma beaamde dat het heel erg belangrijk is om connectie te maken met de klant vanuit oprechtheid en enthousiasme. Docent Freek de Jong vertelde: “Vandaag is de vuurdoop! De leerlingen presenteren hun product aan een echt publiek.” Hij legde uit dat deze middag een aanvulling is op de marktdagen van Jong Ondernemen, georganiseerd vanuit de scholen zelf. “Leerlingen zijn het hele schooljaar

MyLuckyCharm met 2e prijs Mooiste Marktkraam
MyLuckyCharm met 2e prijs Mooiste Marktkraam

bezig met hun onderneming,” voegde hij toe. Zo ook Marleen, Aline, Emma, Emma en Lizet (VO Eemsdelta) van MyLuckyCharm, die zich gedurende een paar maanden hadden voorbereid op deze middag. Hun bedrijf richt zich op sieraden waarbij de bedels een symbolische boodschap hebben. Een deel van de opbrengst gaat naar stichting Pink Ribbon. Een van de bedels is het roze Pink Ribbon-lintje. Het was nog even spannend, want de bedels waren een

CapuClicks met 1e prijs Sales Skills
CapuClicks met 1e prijs Sales Skills

paar dagen eerder pas geleverd. De witte bloemetjes waren populair bij het winkelend publiek, net als de gouden hartjes, vertelden de leerlingen, en tot hun verbazing ook de blauwe oogjes. In totaal hadden ze al 16 bedels verkocht halverwege de middag. Ook de leerlingen van

Capuclicks, Nienke Bouman en Romy Mulder (HHC), spraken mensen op straat aan. Daarnaast trokken zij de aandacht met hun poster, waarop ze hun product presenteren op ludieke wijze. Het gaat om een haarband die je met een kliksysteem vast kunt maken aan de capuchon van een jas, zodat je een droog hoofd houdt als het regent. De producten worden gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dankzij een samenwerking met gemeente Het Hogeland. Halverwege de middag waren er al vier verkocht.


Vindingrijke leerlingen vallen op door verkoopskills en creativiteit

De leerlingen van Kwartel & Co, Hindrik, Diederik en Ruben (HHC) hadden een op het oog vrij sober kraampje ingericht, maar wisten te verrassen met een geluidsbestand: het geluid van kwartels. Deze Junior Company verkoopt kwarteleieren. Te zien waren een speciale schaar voor de eieren en een flyer. De verkoop liep lekker, lieten de leerlingen

weten. Opvallend kleurrijk was de stand van 3D-spel.nl: rode, groen en blauwe torens trokken de aandacht. Het bleken 3D-geprinte torens te zijn waarmee je heel gemakkelijk dobbelstenen kunt schudden en gooien. Er was zelfs gedacht aan een geluidsstille versie met vilt! Daarnaast verkopen Sander, Jorijn, Sander en Matthijs (Aletta) handige houders voor speelkaarten en zelfgemaakte dobbelstenen. Alles is

verkrijgbaar in een breed pallet aan kleuren. Met zichtbaar plezier gaven ze een demonstratie van hun producten. Dat gold overigens voor meerdere groepjes, zo ook Dop-Popper. Gian, Tiemen, Casper en Job (HHC) verkopen handige tools waarmee je doppen makkelijk kunt openen. Dit kan een uitkomst zijn voor ouderen of mensen met last van hun handen. Aan de hand van een lege fles werd het product gedemonstreerd. De Dop-Popper is te koop in allerlei kleuren. “Oranje en groen verkopen vandaag het beste,“ aldus de leerlingen. Jasper, Julian, Jelmer, Ryan en Sebbe (VO Eemsdelta) bieden met TidyCord een oplossing voor rondslingerende kabels en opladers. In een mooi vormgegeven hoesje met

eigen logo erop is plaats voor allerlei dingen die niet kwijt mogen raken. Jarne, Duuk,

Len en Kyray (Aletta) bieden met Terra-Lumière kaarsen gemaakt van zandwas met een unieke geur. Omdat er geen restjes was achterblijven is er geen verspilling, wat het een duurzaam product maakt. In dat kader zijn de leerlingen bezig met het ontwikkelen van een refill. Er is nu één geur, waarvan een uitgebreide uitleg te lezen viel over de topnoten et cetera. Magnekey, opgericht door Badr, Bilal, Bram en Djani (Aletta), is

een magnetische sleutelhanger die je kunt ophangen aan de muur. Het huidige ontwerp is gemaakt van hout, is rond en geeft een letter weer. Het bedrijf Samengeluk van Jolein, Ines, Mayk, Jayden en Els (HHC) richt zich op de verkoop van bloemen en tweedehands artikelen voor een goed doel, namelijk eenzame en kwetsbare ouderen. Er zijn al enthousiaste reacties gekomen vanuit een groep ouderen. Deze dag werden er vooral buddleja’s, lavendelplanten en aardbeienplantjes verkocht. Ultrastickershop, onder

leiding van Ole, Daan, Jesse en Maurice, richt zich op voetbalstickers van onder andere FC Groningen. Groenwerk, opgericht door Robin, Duncan en Minc (HHC) is een bemiddelingsbureau in groenvoorzieningen. De leerlingen deelden visitekaartjes en pennen uit met hun logo erop en werkten aan hun naamsbekendheid.

 

Leerlingen winnen mooie prijzen en doen kostbare ervaring op

Naast omzet viel er tevens prijzengeld te verdienen. Een professionele jury, bestaande uit Luuk-Jan Bergsma (docent Bedrijfskunde en Ondernemerscoach aan de

Hanzehogeschool) en Marjon van Wijk (Manager accountancy AAFF Groningen), verdeelde de prijzen. Zij gingen, als mystery guest, de markt over en voelden de leerlingen aan de tand. Het prijzengeld is beschikbaar gesteld door Kansrijke Groningers. De 1e prijs (75 euro) voor de Mooiste Marktkraam ging naar Breathe in the Magic! Dit kraampje had een stylish goud-met-zwart thema met sterren-ballonnen en een maan in het

logo op de truien die de leerlingen droegen. De 2e prijs (50 euro) ging naar MyLuckyCharm. Deze stand was gehuld in lichte kleuren en witte bloemen, wat gereflecteerd werd in de truien met logo van de leerlingen. De 3e prijs (25 euro) ging naar Magnekey. Deze leerlingen hadden hun kraampje ingericht in de stijl van hun product: houtkleurig, strak en met ronde vormen. De 1e prijs (75 euro) voor de beste Sales Skills ging naar CapuClicks!

De 2e prijs (50 euro) ging naar Kwartel & Co. De 3e prijs (25 euro) ging naar Tidycord. Luuk-Jan Bergsma gaf aan dat hij heel wat ervaring heeft met sales, maar dat hij zelden

zo enthousiast is aangesproken. “Allemaal goed gedaan!” zei hij. Het enthousiasme van de leerlingen viel inderdaad op. Ze hadden overduidelijk veel zorg besteed aan de voorbereiding van deze markt. Een groepje was de dag ervóór “van half 10 in de ochtend tot 18 uur op school bezig geweest met voorbereiden.” Wat hebben ze geleerd

van deze middag? “Samenwerken,” meenden verschillende leerlingen. “Mensen aanspreken,” werd ook vaak genoemd. “Mijn teamgenoten zijn een beetje verlegen,” vertelde een jongen. “Op deze manier kruipen ze een beetje uit hun schulp,” voegde hij toe, alvorens nog een demonstratie te geven van hun product. Ondanks de kou, die aan het eind van de middag toch wel goed voelbaar was toen de zon wat achter de wolken verdween, bleef de sfeer opgewekt en enthousiast. Docent Freek de Jong: “Je kent je eigen leerlingen het beste. Ik was blij verrast dat sommige leerlingen de stap waagden om op straat mensen aan te spreken.” Het niveau van de producten was hoog, vond hij. “Het aanbod is ook heel breed,” meende hij: van diensten tot tastbare producten: “Ik vond het leuk om die grote verscheidenheid te zien.” Het was in vele opzichten een productieve en enthousiasmerende middag!


Nieuwsbericht geschreven door Pamela Wolters

 

Vereniging Kansrijke Groningers

Het ‘Programma Ondernemen’ van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen

van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland,  gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen.

Meer weten over het ‘Programma Ondernemen’ en de andere programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl

 
 

Comentários


bottom of page